Regatta
Hvorfor ror jeg i Holstebro roklub? Det gør jeg fordi sammenholdet og ambitionen er noget helt specielt. I klubben er alle sammen, små som store, og man hjælper hinanden indbyrdes. Når man begiver sig rundt i klubmiljøet, mærker man hurtigt, hvordan roere såvel som trænere lever og ånder for sporten. Derudover er det mest essentielle, at man har gode og trykke rammer for at dyrke den sport man synes er sjov. Derfor ror jeg i Holstebro Roklub
Daniel Stentoft Mogensen
20 år, 2020 ro-talent
Denne simple og almindelige sportsklub, er noget helt specielt mellem mange andre. Et unikt fællesskab og et sammenhold mellem alle aldre er, hvad der virkelig tændte lysten i mig for at ro. Sammentidig, kan man fordybe sig, udvikle sig og konkurrere på topniveau over mange gode år. Gode oplevelser, fællesskabs-værdier og venskaber fås i Holstebro Roklub
Christian Carlsen
16 år, Ungdomsroer
Det der fangede mig ved roning var, at det på en gang er teknisk- og fysisk udfordrende! ... er den magi der udløses ved hårdt arbejde. .. en sport, der er organiseret med trænere, der giver mulighed for træne i et elitesportsmiljø
Nanna Bo
19 år, U23 roer

Holstebro Regatta - Årgangsmesterskaber

Regattaen:

Holstebro regattaen er blevet afholdt siden 1979 på Vandkraftssøen i Holstebro.

Holstebro Roklub ansøgte DFfR om at kalde det: "Danmarksmesterskaber for ungdomsroere". Det fik klubben dog afslag på -  vi måtte istedet kalde det: "Årgangsmesterskaber for ungdomsroere" - som siden er blevet til "Årgangsmesterskaberne" som er betegnelsen for de officielle danske mesterskaber for U17 rorere.

Vinderne af årgangsmesterskabsløb får derfor både en medalje fra Holstebro Regatta samt Dansk Forening for Rosport´s forbundsmedalje.
Dertil får de også en årgangsmester t-shirt med årstal påtrykt.

Regattaen arrangeres af Holstebro Roklub. Det er kun muligt med en fantastisk indsats fra ungdomsroerne, deres forældre og andre frivillige med tilknytning til klubben.

Vi vil gerne at klubberne føler sig velkomne, og forsøger at følge med tiden - her er et uddrag af de ting som vi har gjort gennem tiden:

- Vores ud- og indgangsbroer er blevet udvidet i takt med flere tilmeldinger.

- Højtalere ved bådeplads og tilskuerplads, så man kan høre speakning fra dommertårnet

- Udendørs køkkenvaske med koldt og varmt vand til opvask og opfyld af drikkedunke

- Kajakklubben er åben for bad/omklædning og toiletter

- Eltavler på teltplads til opladning af mobiler og tablets (ikke kogekander og varmeovne)

- Brandslukningsudsyr på teltplads.

Søen:

Vandkraftssøen er en kunstig sø, som blev etableret i 1941 med det formål at etablere elproduktion - bl.a. for at sikre elforsyning til amtssygehuset som er placeret i centrum af byen. Produktionen var på ca. 2,6 GWh og var dermed Danmarks 3. største vandkraftværk målt på elproduktionen.

Elproduktionen ophørte i 2011, da et havari satte turbinen ud af drift.

I dag bruges de 3 sluseporte ved siden af turbinen til at regulere vandspejlet i søen. Vandspejlet som normalt er 13,75 meter over hav kan hæves med en halv meter - for at minimere oversvømmelser i centrum af byen ved meget store nedbørsmængder. Desværre er det ikke altid nok. Der arbejdes derfor med planer om at forstærke dæmningen, så vandspejlet kan hæves 1,5 meter. Dertil skal der etableres en dæmning ved Holstebro Motorvejen hvor den krydser storeåen, så der kan oversvømmes et større markområde ved ekstreme mængder vand.

Baneanlægget:

I 1978 blev dommertårnet bygget, og baneanlægget blev etableret med 6 baner til roning og 9 baner til kano/kajak.
Holstebro Rostadion var en realitet.

Siden da har der været løbende smårenoveringer af anlægget, men i 2014 var wiresystemet så rustent at der skulle en gennemgribende renovering til.
Polaritas fra Ungarn som har leveret baneanlæg og startsystemer til utallige internationale rostadions blev valgt som leverandør. I 2015 blev hele baneanlægget udskiftet til dele i rustfrit stål, og er i dag et moderne og fremtidssikret anlæg.
I forbindelse med renoveringen blev bøjeafstanden reduceret fra 25 meter til 10 meter. Renoveringen blev finansieret af Holstebro Kommune.
Fra 2016 råder rostadion over 3 komplette startsystemer til kano/kajak.
2 af disse anlæg har været brugt ved OL i Rio 2016 inden de kom til Holstebro.
Indkøb af startanlæggene har kun været muligt med stor økonomisk hjælp fra Holstebro Kommune, Færchfonden og AP Møller fonden.
Såvel albano systemet som startsystemet er leveret af Polaritas fra Ungarn, som har været fast leverandør af disse systemer til EM, VM og OL for roning og kajak i mere end 20 år.

Målfoto/tidstagning udføres med ALGE udstyr som via. Dansk Forening for Rosport går på tur mellem de danske regattaer.

Resultater

Resultater kan findes her:

Og tidligere års resultater herunder:

Holstebro Regatta 2015

Holstebro Regatta 2014

Info her

Resultater

632 tilmeldte hold til årets regatta, som afholdtes den 9. og 10. august.

Lørdagen blev vejrmæssigt domineret af regn og blæst.
Om formiddagen som medvind fra øst og om eftermiddagen som modvind fra sydvest.

Søndag var vejret noget mildere - tørvejr og let til frisk vind fra øst.

Holstebro Regatta 2013

Rekordtilmelding med 678 tilmeldte hold til årets Holstebro Regatta, som blev afviklet 10 og 11/8.

Mange spændende løb og i alt 5 årgangsmesterskaber til Holstebro Roklub.

Holstebro Regatta 2012

Pragtfuldt vejr, mange spændende løb og Eskil Ebbesens tilstedeværelse gjorde 33. Holstebro Regatta med Årgangsmesterskaber til en stor oplevelse.

Her finder du resultatliste

Holstebro regatta 2011